Hjälpa barn i nöd - utrota svält och massdöd


American Business Awards ger pris för företag som visar ansvar
 
Vi är glada att kunna berätta att Nu Skin Enterprises, Inc.
 belönades vid årets American Business Award - mer
känt som Stevies - vid prisutdelningen i New York den
11 juni. Nu Skin Enterprises vann i kategorin Best
Corporate Social Responsibility Program för det
humanitära initiativet Nourish the ChildrenTM.

"Det är en ära att bli erkänd för ett initiativ som visar
 företagets mission att verka som en god kraft i
världen och att förbättra tillvaron för människor
överallt - framförallt barnen. Vi är särskilt stolta över
 våra drygt 800,000 försäljningsrepresentanter som
generöst donerat mer än 85 miljoner näringsrika
 matportioner till svältande barn" sa Truman Hunt,
 president och VD för Nu Skin Enterprises.

Vad är då Nourish the Children ?

nourish the childrens målsättning
Nourish the Children-initiativet förenar Nu Skin Enterprises (NSE) med vårt världsomspännande distributörsnät som verkar
för att mätta världens hungriga barn. Vi är djupt oroade över att det dör mer än 15 000 barn runt om i världen varje dag på grund
av undernäring. Vårt gemensamma mål är att vara en stark kraft för att rädda dessa barns liv. Vi kommer att uppnå vår
målsättning genom att kombinera företagets produktdonationer med frivilliga produktdonationer från vårt globala
distributörsnät och deras kunder. Varje donation når fram till behövande barn via utvalda, välrenommerade hjälporganisationer
 som regelbundet rapporterar om utvecklingen och hälsan hos de barn som får mat genom initiativet. De produkter som främst
doneras är livsmedel med högt näringsvärde, skapade för att lätt kunna användas i familjen, men optimalt utformade för att
passa de näringsbehov som undernärda barn har.

initiativets syfte
Initiativets syfte är att göra det möjligt för NSE:s distributörer och kunder att förbättra undernärda barns liv genom att erbjuda
en ny lösning på ett globalt problem.

ett globalt problem
Trots de ansträngningar som görs av hundratals hjälporganisationer dör ett barn var sjätte sekund på grund av undernäring
och svält någonstans i världen. Det betyder att över fem miljoner barn dör årligen (barn under 5 års ålder).
Åttahundraåttio miljoner människor somnar hungriga och 50 % av världens barn är svårt underviktiga.
(Källa: UNICEF, The State of the World's Children 2002.)

en ny lösning
För det första bidrar företaget genom att ge en påse VitaMeal per 25 sålda. För det andra erbjuds distributörer och kunder
möjligheten att bidra genom att donera sina VitaMeal-inköp* till Nourish the Children. Företaget ser till att alla donationer
delas ut till behövande barn genom välrenommerade välgörenhets- och hjälporganisationer. Eftersom distributörerna får
poäng/enheter/provision för VitaMeal-inköp, liksom för andra NSE-produkter, får de råd att lägga mer tid på att hjälpa
världens barn. Nourish the Children ger en möjlighet till människor runt om i världen att bli humanitära/samhällsmedvetna
 företagare.

Målet för en humanitär och samhällmedveten företagare är att se när en del av samhället inte fungerar och finna nya vägar
för att komma tillrätta med problemet. Även om det är möjligt för dem att tjäna pengar på sin verksamhet så är målet alltid i
fokus för en samhällmedveten företagares affärer. (Se artikeln angående samhällmedvetna företagare skriven av Gregory
Dees vid Stanford Business School på www.gsb.stanford.edu/services/news/DeesSocentrepPaper.html)
(Artikeln är på engelska). Det samhällmedvetna företagandet är dock bara en del av lösningen. Utan rätt livsmedel är de
ansträngningar som våra samhällmedvetna företagare gör för att mätta svältande barn förgäves.

I stället för att ge pengar till välgörenhetsorganisationer ger Nourish The Children dig möjligheten att skänka livsmedel med
högt näringsvärde direkt till svältande barn, via någon av de ledande humanitära organisationerna.

Nourish the Children har påbörjat ett samarbete med Feed the Children, en ledande välgörenhetsorganisation, för att
distribuera matpaket med VitaMeal. Tack vare detta samarbete kan vi garantera att alla donationer når fram till de barn
som de är avsedda att mätta. Dessutom har VitaMeal-produktdonationer delats ut genom FN:s World Food Programmes
 försorg.

"Det finns inget större än att rädda ett barns liv och att säkra dess framtid i vårt globala samhälle. Vi är alla skyldiga att
engagera oss och försöka påverka. Genom att kombinera effektiviteten och energin i företagarandan med målet att mätta
svältande och undernärda barn runt om i världen kan vi tillsammans verkligen påverka och vara en stark kraft för
det goda i världen som ombud för barnen."


- Lee Iacocca, Ordförande, Nourish the Childrens rådgivande panel

*Priset inkluderar tillverkning, frakt, vinst och försäljningsprovision.


Jag ber, jag "kräver" att alla som har råd med 190 kr per månad eller mer signar upp sig för att ge ETT barn mat EN gång
per dag i EN månad via denna länk. Oftast serveras maten i skolorna vilket i sin tur leder till fler barn i skolorna, och
framförallt fler flickor som kommer till skolorna. Alltså en win - win situation, kunskap och näringsberikad mat  i kombination.
Svältande barn kan inte bara "ges mat"
deras magar mm tål inte det, kan inte tillgodogöra födan. Den måste vara anpassad för att barnens magar ska ha någon nytta
av den.

Detta har företaget NUSKIN tänkt på via sina forskare.

Någon som vill hjälpa barn i nöd?? Någon som kan tänkas vilja arbeta med detta?

Jan Christophe
[email protected]

Kommentarer
Postat av: Mamma Melissa

Åh, gud så skönt att läsa om att det faktiskt finns företag som hjälper alla dessa barn!:.) Och gratulerar till utmärkelsen!



Bra företag förtjänar goda utmärkelser!:.)

2009-02-11 @ 17:17:13
URL: http://mammamelissa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0