Frozen shoulder - vad är det?

Hej,

Jo det är ett namn på en åkomma som kan drabba "oss" alla i främst 40+ åldern och där expertisen hävdar att om man är högerhänt så får man oftast detta i vänster axel och vice versa. Det varar i upp till 3-4 år och helt bra blir man sällan.

Man kan ta värktabletter / få coritson spruta i axelleden / gå till sjukgymnast mm mm.

Jag fick detta för några år sedan, och det gjorde ont, det gick inte att lyfta armen ovanför axelleden, utan stor smärta. Spela squash mm var bara att glömma - hemska tanke.

Gick till diverse yrkesutövare såsom naprapat, sjukgymast men icke det hjälpte inte (denna gång).

Hamnade hos en läkare som magnetröntgade axeln och sa att sannolikt hade jag fått detta som "plåster på såren" via min strålbehandling i halsregionen (hm axeln sitter ju lite längre ner??).

Vips så blev axeln snart bättre och glad var jag, ca ett halvt år senare så kom symptomen tillbaka i Vänster axel. Ny spruta och ny rörlighet.

Nu gillar jag inte tanken att få cortison in axlarna varje år i 30+ år till så vad kan man göra?? För det var SÄKERT sa doktorn att det kommer igen....

När jag började nyttja Nuskins produkter så innebär det att jag dagligen äter bl.a. Marine Omega  (Omega 3 från havet och i en hög koncentrationsnivå) vilket sas bl.a. ge antiinflammatorisk effekt och öka rörlighet i leder mm.

Så för ca 1 år sedan (har ätit dessa tillskott bl.a. i över 2 år) fick jag tillbaka den där krypande stelhetskänslan i höger axel som jag vet vad den betyder. Jag ökade då dosen till den dubbla mot vad jag vanligen äter, från 4 kapslar till 8 om dagen och efter 1 vecka kände jag inget besvär i axeln så då gick jag ner i dos igen.

I förra veckan kom lite av stelheten tillbaka, samma procedur igen och nu är obehaget / smärtan borta igen.

De flesta av oss behöver tillskott i någon form, jag kan bara berätta vad jag själv upplevt!!

Janne

Kommentarer
Postat av: Anonym

hej, jag skriver också om livsförlängning och åldrande. Kolla gärna in min blogg :)

http://victorbjoerk.blogg.se



/Victor



2009-04-16 @ 01:47:18
Postat av: Anonym

hej, jag skriver om livsförlängning och åldrande. Är det något som är intressant? Läs isåfall min blogg :)

http://victorbjoerk.blogg.se



/Victor



2009-04-16 @ 01:47:49
Postat av: Itha

BLONDINBER I BLOGGKRIG: Kisse, Dessie & Dollyblond: Vem härmar vem? Här är svaret med bevis



http://ithaslife.blogg.se/2009/april/blondiner-i-krig.html#comment

2009-04-16 @ 12:54:19
URL: http://ithaslife.blogg.se/
Postat av: Yvonne

Hej

Har Frozen shoulder sen några år Blev röntgad och man såg att jag hade en 4x12 mm kalkbit i vänster axel Gick efter lång övertalning till en duktig sjukgymnast som gjorde akupunktur.

Och jag ska säga att om någon va skeptisk så va det jag!

Men jag fick känna mig besegrad-hon lyckades!!!

Smärtfri i 3 år nu. Värt att prova-eller?

2009-06-17 @ 22:49:39
URL: http://boopzan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0